Skupina Bubamare
Poticanje razvoja vizualne percepcije kod dvogodišnjaka i trogodišnjaka
Što čujem, to zaboravim. Što vidim, to zapamtim. Što učinim, to shvatim.
Zen poslovica
Da bi dijete bez teškoća moglo usvajati predvještine čitanja i pisanja te kasnije s lakoćom naučiti čitati i pisati, pa i računati, potrebno je stvoriti dobre osnove. One, pored urednog jezično-govornog razvoja, uključuju i razvoj vizualne percepcije.
U jasličkoj skupini Bubamare ove smo godine posvetili pojačanu pozornost upravo razvoju vizualne percepcije. S obzirom da je riječ o dvogodišnjacima i trogodišnjacima, razumljivo je da ponuđene aktivnosti ne obuhvaćaju „poučavanje čitanju i pisanju“ (što uostalom niti nije zadatak vrtića). Razvoj vizualne percepcije provodi se kroz različite praktične i igrovne aktivnosti prilagođene njihovoj dobi, a koje su važne za stjecanje znanja i svladavanje vještina važnih za daljnji život i školovanje.
Što je uopće vizualna percepcija? Vizualna percepcija je način na koji mozak procesira ono što vidimo, odnosno način kako mozak interpretira, analizira i daje smisao onome što oči vide. Bitna je u svakodnevnom životu u različitim aktivnostima kao što su pisanje, čitanje, oblačenje, slaganje slagarica, uočavanje sličnosti i različitosti, određivanju udaljenosti, odnosa u prostoru i slično.
Vizualna percepcija kod djece se razvija kao dio vizualno-motoričkog razvoja i posebno je važna za buduće funkcije šake ruke. Usko je povezana s pažnjom i koncentracijom koje će se dodatno razvijati. Uz jačanje vizualne percepcije dijete će bolje razumijevati, analizirati, povezivati, a time i lakše učiti.
Postoji nekoliko kategorija vizualne percepcije:
- Vizualna pažnja: sposobnost fokusiranja na važne vizualne informacije i filtriranje nevažnih pozadinskih informacija
- Senzorna obrada: točna registracija, interpretacija i odgovor na senzornu stimulaciju u okolini i djetetovom vlastitom tijelu
- Vizualna diskriminacija: sposobnost utvrđivanja razlika ili sličnosti u objektima na osnovu veličine, boje, oblika…
- Vizualna memorija: sposobnost prisjećanja vizualnih osobina oblika ili predmeta
- Vizualno sekvencijalna memorija: sposobnost nizanja objekata u ispravnom redoslijedu (veće-manje, brojevi, slova, kolutovi po veličini…)
- Vizualno prostorni odnosi: razumijevanje odnosa predmeta u okolini (gore, dolje, pokraj, ispod, iznad…)
- Vizualna percepcija slika: mogućnost lociranja jednog predmeta među različitim predmetima
- Stalnost vizualne forme: sposobnost da se zna da su oblik i figura isti čak i kad su smanjeni ili uvećani ili okrenuti. Razlikovanje jednog predmeta od drugog, sličnog.
- Vizualno zaključivanje: sposobnost prepoznavanja oblika ili predmeta kad nedostaje dio slike.
Razne aktivnosti razvoja vizualne percepcije mogu se raditi i kod kuće. To su, primjerice, igre predmetima iz svakodnevnog života – traženje istih i uparivanje – tanjurići, žlice, čarapice, papuče; traženje predmeta po nalogu; različite igre: spajalice, pokrivaljke – oblici; odnosi u prostoru – gore-dolje, iznad-ispod-pokraj; ispred-iza, a u kasnijoj dobi i raznoliki radni listići koji se mogu naći u knjižarama i raznim internetskim stranicama (Pinterest, Artrea) ili se, uz malo mašte, mogu sami izraditi.
Najbolji učitelji su oni koji vam pokazuju kamo da pogledate, ali vam neće reći što trebate vidjeti.
Alexandra K. Trenfor
Trebate biti prijavljeni kako bi objavili komentar.