Skupina Pužeki
Integracija istraživalačko – manipulativnih aktivnosti u jasličkoj dobi
Dijete je istraživač i aktivni stvaratelj znanja … Vrtić je mjesto istraživanja, otkrivanja i aktivnog učenja ako se u njemu: djecu potiče na istraživanje, otkrivanje i rješavanje problema.
Nacionalni kurikulum za rani i predškolski odgoj i obrazovanje, 2015:34
Prva dječja istraživanja započinju njegovim prvim pokretima i nastavljaju svoj razvoj prateći djetetov rast i razvoj. Sama dječja spontana i prirodna radoznalost potiče ih na neustrašivo upoznavanje i interakciju s okruženjem u kojem boravi, gdje ima mogućnost graditi nove spoznaje o viđenom i doživljenom.
Postavljanjem određenih ciljeva za ovu pedagošku godinu u našim Pužekima, želja nam je bila:
- poticati na manipulaciju raznim predmetima, materijalima u okruženju koje će im pružati mogućnost za individualizirana učenja u najranijoj dobi
- praćenje intrinzične motiviranosti djece na pojedine aktivnosti.
Redovito nudeći i promatrajući ono što djeca rade, kako istražuju, manipuliraju te kako su doživljavali određene poticaje, želimo i vama pokazati.
Istraživanje i manipuliranje prirodnim materijalima i prirodninama



opipavanje rukama, promatranje, osjećanje pod prstima, briga za biljke – sadnja i zalijevanje
Istraživanje zvukova i pokreta



osluškivanje različitih instrumenata, kako proizvesti različite zvukove, sviranje tiho – glasno, pokreti uz glazbu, plesanje u ritmu
Istraživanje likovnih tehnika



upoznavanje s različitim likovnim tehnikama – korištenje bojice/kista/krede, mokro – suhe tehnike, opipavanje prstima i rukama, uživanje svim osjetima
Istraživanje senzornih i taktilnih ploča i plakata


kombiniranje taktilne i vizualne percepcije uz odlične poticaje za razvoj fine motorike (prsti, ruke, dlanovi) i govora
Istraživanje boje i svjetlosti


prepoznavanje, proučavanje umetanje, nizanje, poklapanje, uparivanje, aplikacije na staklu, paljenje i igra u kućici sa svijetlom
Istraživanje suho-mokrih elemenata


presipavanje, opipavanje, promatranje u ruci, toplo – hladni osjeti, slikanje
Poticajno okruženje, motivirano dijete, želja i interes, podržavajući odgojitelj, sve su to pokretači djeteta na njegovom putu istraživanja i učenja. Isto tako postoji i drugačija varijanta – nepoticajno okruženje, nemotivirano dijete, nepodržavajući odgojitelj – ometajući faktori koji usporavaju želju za istraživanjem i razvojem.
Stoga odrasli (i odgojitelji u vrtiću i roditelji kod kuće) trebaju poticati i podržavati istraživačke aktivnosti:
- promatrati – igre i aktivnosti
- osluškivati – što dijete priča dok se igra, koja pitanja postavlja
- promišljati – kako produbiti interes za igru i aktivnost
- razgovarati s djetetom – kako bi bolje razumjeli što čini
- uvažavati djetetove interese i želje te pravodobno odgovoriti na njegove potrebe ponudom dovoljno različitog materijala.
Prateći interese djece naše skupine na ponudu aktivnosti i poticajnih materijala dolazimo do zaključka kako su sva područja bila podjednako motivirajuća. Nekako bismo ipak mogli izdvojiti istraživanja i manipuliranja likovnim materijalima, pogotovo mokrim tehnikama, u kojima je do izražaja došao potpuni užitak svih osjetila što je veliki benefit za svako dijete. Isto tako bilo je interesantno pratiti napredak pojedinaca u odnosu na prvotno odbijanje i neprihvaćanje dodirivanja, do kasnijeg prihvaćanja i uživanja koje se osjećalo i vidjelo kroz ekspresiju lica u datom trenutku.
Poznato je da malena djeca uče s lakoćom, zadovoljstvom i brzinom koju više nikad u životu neće postići. Oni živeći uče i uče živeći. Njima je učenje prirodna pojava.
Miljak, 2009,11
Odgojiteljica skupine Pužeki Dubravka Fort
Trebate biti prijavljeni kako bi objavili komentar.